Kansilehti Erno Paasilinnan teoksesta Rohkeus (1998). Pekurisesta ei ole säilynyt monta kuvaa. Kansilehdessä on yksi niistä.
Kahdeksas suomalainen tarinani on matka suomalaisen pimeyden ytimeen. Marraskuun 5. päivä 1941 tullaan historiankirjoituksessa muistamaan Arndt Pekurisen teloituspäivänä. Mitä muuta jatkosodassamme tuona päivänä tapahtui, saattaa olla merkityksellistä suomalaisen sotahistorian näkökulmasta, mutta suomalaisen moraalihistorian ja ihmisyyden näkökulmasta muutama piinallinen tunti Uhtuan Valkeajärvellä kantaa suurempia merkityksiä.
Olisi rauhoittavaa olla ajattelematta ikäviä asioita. Olisi terapeuttista nähdä historiakin puhdistettuna kaikesta siitä pahasta mitä ihminen on saanut aikaiseksi. Valta ja väkivalta ovat sanoina hyvin lähellä toisiaan, sitä ne ovat myös sisällöllisesti. Vallankäytön historia on usein myös väkivallan historiaa.
Satavuotiaan Suomen historia ei ole mikään prinsessasatu.
Historian opettajana olen joutunut monta kertaa pyörittelemään mielessäni
”voiko tätäkään asiaa kertoa...”. Totuuden kertominen on usein piinallinen
kokemus. Suomen kansalaisena tätä ei haluaisi kertoa, mutta ihmisenä minulla on
siihen velvollisuus.
Suomen historiassa on päästy viidenteen marraskuuta 1941.
Jatkosotaa oli käyty jo jonkin aikaa. Viipuri oli jo vallattu ja lähestyttiin
Petroskoita. Vienan korvessa rintamalinjat ovat pysähtyneet Uhtualle. Pakkasta
on Uhtualla 13 astetta, taivas on pilvessä. Uhtuan Valkeajärvelle asettunutta
3. divisioonan 11.prikaattia komentaa everstiluutnatti Matti Raninen.
36-vuotiaan helsinkiläisen kuorma-autonkuljettaja Arnd
Pekurisen (29.8. 1905 - 5.11. 1941) elämän
viimeinen päivä on menossa.
Nuoruusvuosistaan lähtien Arndt Pekurinen oli tullut
suomalaisen vankilajärjestelmän tuttavaksi. Hänen rikoksensa oli
aseistakieltäytyminen. Vuodesta 1929 hän oli ollut sanomalehtien palstoilla. Hän
kuuluu niihin harvoihin suomalaisiin, joka on antanut nimensä lakiin. Vuoden
1931 siviilipaveluslakia on yleisesti kutsuttu Lex Pekuriseksi.
Sodan aikana siviilipalveluslakiin ei kuitenkaan voinut
vedota. Tämä tehtiin hyvin selväksi Pekuriselle, jolla oli tapana vastata sodanpuolustajille, Jonathan Swiftiä lainaten: ”Jos ihmislihaa syötäisiin,
voisin astua palvelukseen.”
Pekurinen argumentoi: ” Jos sota on julistettu laittomaksi, kuinka voitaisiin katsoa
lainvastaiseksi toiminnaksi sitä, että kieltäytyy palvelemasta sotalaitosta.” Uhtualla 5.11. 1941 tämänkaltainen curriculum
vitae ja arvomaailma ei ollut mahdollinen, varsinkin jos halusi säilyttää
henkensä. Suomen taisteleva armeija katsoi tarvitsevansa sotureita, ei
aseistakieltäytyjiä. Se tarvitsi myös varoittavan esimerkin.
Pekurinen on pukeutunut nahkatakkiin. Päässä on autoilijan
lakki. Sotilaspastori Veikko Kontio ihmettelee mitä siviilimies tekee
etulinjassa. Kontio kysyy, onko Pekurinen kieltäytynyt aseista uskonnollisista
syistä. Hän vastaa, että ei, vaikka onkin lukenut Raamatun moneen
kertaan, vaikka ei kuulukaan kirkkoon. Hän ei ole ateisti, eikä myöskään kommunisti.
Pekurinen ja Kontio käyvät lyhyen keskustelun sodasta ja
rauhasta maailmanhistoriassa. Kun yliopiston käynyt pastori ei usko, että
joskus olisi ollut sodattomia aikoja, saa hän kuulla kansakoulunkäyneeltä
mieheltä, että kyllä niitä on ollut. Esimerkikseen hän ottaa inkakulttuurin.
Sotilaspastori saa kuulla senkin, että Raamattu ei hyväksy sotaa.
Korsussa upseerit keskustelevat käsiraudoissa rintamalle
tuodusta Pekurisesta. Päämajasta ovat tulleet ohjeetkin...
Joukko-osaston asiakirjat kertovat:
20,00:
Näkyväisyys
50 km
Jäätilanne:
entinen
3.D:n
valvontaupseeri, luutn. K. Ilovaara ilmoitti:
Tunnettu
pasifisti, työvelvollinen Arndt Juho Pekurinen kieltäytyi tänään jyrkästi
ottamasta sotilaspukua ja asetta kokoontuneen joukon läsnäollessa ja vihollisen
läheisyydessä sanoen, että hänet saadaan kantaa linjaan ja vastaten muutenkin
hyvin ivallisesti komppanian päällikön kysymyksiin. Komppanian päällikön
uudistettua käskynsä P. jälleen kieltäytyi, jonka jälkeen kapt. P.V. ampui
hänet.
Päämajan
määräyksestä työvelvollinen Pekurinen oli lähetetty yksikköön 5393 (III AK.n täydennyskeskus) ja sijoitettavaksi
taistelujoukkoihin tiukan valvonnan alaiseksi. P. sijoitettiin 1/Jr 11: aan
kiväärimieheksi pataljoonan komentajan määräämään yksikköön.
Asiakirja ei kerro kuitenkaan koko totuutta.
Arndt Pekurinen oli tuotu keskelle taisteluja. Komppanian
miehet huomaavat että Vienan Karjalan korpiin on saapunut hiljainen mies. Mutta
myös pelkäämätön. Vihollisten kraanaattitulituskaan ei häiritse hänen mielenrauhaansa. Stoalaisella
tyyneydellä hän on valmis vastaanottamaan kohtalonsa.
Komppanian teltoilla Pekuriselle tarjotaan korviketta,
kuivaa muonaa ja tupakkaa. Pekurisen
viimeinen ehtoollinen.
Armeijassa on tapana noudattaa käskyjä. Vihollisen kanssa
pitäisi taistellakin, mutta nahkatakkinen siviilimies puhuu vain inkoista ja
kieltäytyy yhteistoiminnasta. Pekurinen toteaa että turhaan hänet on tänne
tuotu tapettavaksi, kun se olisi voitu tehdä Helsingissäkin.
Kapteeni Valkosella ei ole aikaa filosofisiin
keskusteluihin.
- Kyllä minä teistä
vielä hyvän miehen teen Arndt Pekurinen. Ottakaa kivääri, lumipuku ja
leipälaukku!
Pekurinen vastaa kapteenille että hän ei tarvitse niitä;
asemiin hänet saa vain kantamalla. Vakaumustaan vastaan hän ei tule toimimaan. Sotilaaksi hän ei halua. Tämän tietävät jo
komppanian sotilaat, joiden kanssa Pekurinen oli ehtinyt keskustella
periaatteistaan.
Kersantti Joonas Kivelä, 25-vuotias himankalainen työnjohtaja saa
käskyn ampua Pekurinen. Kivelä kieltäytyy. Samasta tehtävästä kieltäytyy myös
Saloisista kotoisin oleva 23- vuotias merimies Kaarlo Kinnunen. Vasta kolmas mies, 21-vuotias lestijärveläinen
kirvesmies, korpraali Otto Asiainen, suorittaa teloituksen. Luodit lävistävät
pään. Arndt Pekurisen ensimmäinen ja viimeinen päivä sodassa on päättynyt.
Kun ruumis makaa maassa, kapteeni Valkonen tokaisee: ”Tämä
oli se kuuluisa Pekurinen.”
Ei ole aikaa hautajaisiin. On lähdettävä etulinjaan. Ruumis jätetään
makaamaan maahan, jossa se jäätyy yön aikana. Ruumiin päälle nostetaan
Pekurisen taskussa ollut vankilapassi, josta käy ilmi, että hänet on päästetty
ehdonalaiseen vapauteen.
Suomen armeijassa noudatettiin yleensä periaatetta, että
ruumiit lähetettiin kotiseuduilleen haudattavaksi. Omaiset saivat suruviestin.
Pekurisen kohdalla ei näin toimittu. Ruumis haudattiin teloituspaikan
läheisyyteen ilman sen suurempia rituaaleja eikä omaisille ilmoitettu mitään.
Oliko tämäkin päämajan määräys? Miksi myös kirkon edustaja
hyväksyi tämän kaiken?
Samaan aikaan Pekurisen perhe, vaimo ja kaksi lasta,
odottavat isäänsä kotiin. Oli nimittäin tiedossa, että hän pääsisi
ehdonalaiseen Sukevan vankilasta. Turhaan. Alexandra Pekurinen ei enää saanut
nähdä miestään elävänä.
Puolison kysymyksiin miehensä olinpaikasta ei
vastata. Kenttäpostiosoitteenkin hän saa tietää vasta viisi päivää teloituksen
jälkeen. Virallinen ilmoitus kuolemasta saa leski odottaa yli kuukauden. Kaiken lisäksi Alexandralle oli valehdeltu, että hänen
miehensä oli kuollut taistelussa.
Arndt Pekurisen kuolinilmoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa jo ennen virallista tietoa
kuolemasta 22.11.1941.
Kuolinilmoitukseen Alexandra oli laitannut omasta puolestaan
tekstin ”autuaita ovat rauhantekijät”. Tytär Säde hyvästelee isänsä: ”Hyvää yötä, rakas isä.”
Tapaus Pekurinen oli ilmeisen kiusallinen sekä valtiolle
että kirkolle. Vasta kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle tepsi, ja omaiset
pääsivät tunnistamaan ja hautaamaan vainajan. Kun arkun kansi avattiin
paljastui karu totuus: kiväärinlaukaus oli iskenyt korvan pään sisään, nenässä
ja leuassa oli ruhjeita, huulet olivat rikki.
Pekurinen laskettiin Malmin hautausmaan multiin 8.2.1942.
Tilaisuutta oli lähetetty valvomaan kolme valtiollisen poliisin etsivää ja
kaksi konstaapelia.
Mustalaislähetyksen pastori Jokipii totesi
siunauspuheessaan, ettei Pekurista pidä katsoa vain suppeasta isänmaallisuuden
näkökulmasta, sillä hän ajatteli koko ihmiskunnan parasta.
– Hän ei ollut epäisänmaallinen eikä kapinoitsija, joksi
hänet ehkä jotkut ovat leimanneet. Hänen työnsä oli kansakunnan parasta
tarkoittavaa.
Leskeneläkettä Alexandra Pekuriselle ei myönnetty.
Kansanedustaja K.H. Wiik sai aikaiseksi v. 1945 teloituksen tutkinnan,
mutta siitä ei seurannut sen kummempaa. Pekurisen teloittajien ei tarvinnut
vastata teoistaan.
Majuriksi korotetun Pentti Valkosen kohdalla syytteen
nostaminen olisikin 1945 ollut jo liian myöhäistä.
Heikki Suoniemi kertoo Kansa taisteli-lehden artikkelissan
Valkosen viimeisestä taistelusta:
Tornio 6.10. 1944
”Sitten kiiri kaikkia järkyttävä tieto mies mieheltä: jossakin
maantien suunnassa. - Valkonen kaatunut... komentaja kaatunut... - Majuri
kaatunut... toistelivat miehet kauhistuneina ja unohtivat hetkeksi koko
taistelun. Tuskin kolmesataa vuotta sitten Lützenin taistelukentällä kiirinyt
huuto "Kustaa Aadolf on kaatunut" vaikutti suomalaisiin
hakkapeliittoihin sen järkyttävämmin kuin nyt tämä tieto. Suosittu ja urhea
komentaja oli kaatunut... Kerrottiin, että majuri oli kaatunut ampuessaan
pst-tykillä päälle käyviä saksalaispanssareita, kun tykin oma miehistö oli
hakeutunut suojaan kranaattitulen tuoksi. Myöhemmin kerrottiin toisenlainenkin
versio: tykin ampujia ei enää ollut, vaan he olivat kaatuneet. Iltaan mennessä
saksalaisten hyökkäys oli pysähtynyt - ei siksi, että he olisivat nähneet
hyökkäyksen kannattamattomuuden, vaan
siksi, että hyökkääjiä ei enää ollut. Ne yksinkertaisesti loppuivat. Sitä emme
silloin tienneet, sillä kun päivä painui mailleen taistelukentällä, meitä
vietiin taas muualle. Rykmentin komentaja eversti Wolf Halsti, joka kävi
taistelupaikalla pimenevässä illassa, kuvaa sitä myöhemmin näin:
"Saksalaisten hyökkäys oli vienyt heistä etummaiset aivan tukilinjan
harjanteille. Siihen he olivat kaatuneet kasvot meihin päin. Ruumiita oli
pelloilla, ojissa, kivien ja kantojen takana, kaikissa asennoissa. Siihen he
olivat kaatuneet ryhmä ryhmältä, joukkue joukkueelta ja komppania komppanialta.
Koko hyökkäysryhmitys oli luettavissa tuosta kuolleitten joukosta. Täällä oli
taisteltu elämästä ja kuolema oli jäänyt voittajaksi, jonka vallasta vain
yksinäiset askeleeni ja unohdettujen haavoittuneiden huudot
kilvoittelivat."
Kuoltuaan majuri Pentti Valkonen sai sotilaallisista
ansioistaan Mannerheimin ristin. Hänestä tuli Mannerheim ristin ritari
numero 156.
Valkosesta tehdyssä wikipedia-artikkelissa kerrotaan
historia niin kuin se on. Valkosen sotilasura selostetaan, mutta myös hänen
osuutensa Pekurisen teloituksessa. Pohjan prikaatin killan sivuilla mainitaan
vain sotilasuraan liittyvät asiat.
Miksi näin on? Matti Vehniäisen tv- ohjelma vuodelta 1980 Kell'
onni on: Tottelemattomat, antaa valoa tähän kysymykseen:
Everstiluutnantti Erkki Silvo: ”Tämä käsite tottelevaisuus
on puolustusvoimissa varsin selvä. Siellä ei hyväksytä tottelemattomuutta.
Esimiehen käsky ja sen noudattaminen on ehdoton. Tietyllä tavalla ehdoton. ”
Haastattelija kysyy Sivolta: ”Mutta jos henkilö näkee, että
käsky on esimerkiksi ehdottomasti väärin. Niin täytyykö hänen kuitenkin
totella.”
Silvo: ”Sotaväen rikoslaissa on yksi poikkeus: Jos
käskynalainen tietää, että käsky on vastoin lakia, niin silloin hänen
velvollisuutensa ja oikeutensa on siitä ilmoittaa. Jos hän tekee tämän lainvastaisen teon, hän on itse vastuussa
siitä.”
Haastattelija: ”Koskettaako tämä myös moraalista vastuuta?”
Silvo: ”Ei, sellaista tulkinnanvaraa ei voi antaa. Sillä se
johtaisi tietyllä tavalla hallitsemattomaan tilanteeseen, jos otettaisiin nämä
moraalikysymykset joka paikassa huomioon.”
Jatkosodassa komppanianpäällikkönä toiminut kapteeni Eino S.
Repo joutui punnitsemaan samaa kysymystä (siis sotaa ja moraalia) kuin kapteeni
Pentti Valkonen ja everstiluutnatti Silvo. Myöhemmin”reporadiostaan” tunnetuksi
tullut Repo piti komppaniassaan mielellään ”omantunnonarkoja” miehiä. Repo sai kuitenkin
perääntymisvaiheen aikana 1944 pataljoonansa komentajalta käskyn antaa aseet
näille miehille.
Repo muisteli v. 2000: ”Käsky kohdistui niihin, jotka
uskonnollisista syistä tai muista, yleensä uskonnollisista syistä, eivät
halunneet ottaa asetta. Heidät piti pakottaa ottamaan ase kuolemanrangaistuksen
uhalla”.
”Mulla oli kolme kappaletta niitä (T.T: siis uskonnollisista
syistä aseistakieltäytyjiä). Mulle ilmoitettiin että nämä piti pakottaa
ottamaan ase. Minä ilmoitin takaisin pataljoonan komentajalle se on joutavaa,
en mä aio toteuttaa tommosta käskyä. Hän käski mun ottaa yhteyttä prikaatiin.
Siellä oli majuri, tiedustelupseeri, joka hoiti tätä asiaa jostain syystä. ”
Prikaatin majurille Repo ilmoittaa kantansa: ”En aio tehdä
yhtään mitään.”
Majuri vastaa siihen: ” Käsky on käsky, ellette huomenna
kello kahteentoista mennessä, ole hoitanut tätä asiaa, niin teidät ammutaan
.... Teidän on siis siihen mennessä ammuttava nämä miehet tai saatava heidät
ottamaan ase.”
Repo vastaa majurille: ”Parempi tulla hoitamaan tämä asia
nyt. Mitä tässä enää odottaa.”
Kapteenin ja majurin
näkemyseroja ei puitu kuitenkaan koskaan sotaoikeudessa, puhumattakaan majurin
uhkaamasta pikatuomiosta. Majuri kuoli kranaattikeskityksen uhrina ennen kuin
asiaa ehdittiin viedä minnekään. Dokumentti Eino S. Revon jatkosota pääsi
julkisuuteen vasta Revon kuoltua. Asia oli varmasti herkkä Revolle. Ylipäänsä
hän ei puhunut mielellään sodasta.
Revon esimerkki kertoo siitä, että myös sodassa moraalikysymyksillä oli ja on merkitystä.
Pekurisen teloitus osoittaa kuitenkin, että jo lähtökohtaisesti sota ei ole
paras mahdollinen paikka ratkoa arvokonflikteja. Usein upseerit toimivat
”pienimmän riesan”-periaatteen mukaan. Taistelussa pärjääminen, vihollisosastojen
mahdollisimman nopea kukistaminen, ajaa ohi kaiken muun. Valkosella oli
Uhtualla kiire etulinjaan tappelemaan vihollisen kanssa. Ei hän lähtenyt
diskuteeraamaan sotaan ja rauhaan liittyvistä filosofista kysymyksistä.
Valkosen sankarikuolema Torniossa ja Pekurisen kuolema
rauhanmarttyyrinä Uhtualla, muistuttavat kuitenkin oudolla tavalla toisiaan.
Kaksi rohkeaa miestä. Kaksi periaatteen miestä. Kyse ei ollut omasta edusta,
vaan jostain suuremmasta. Pekurinen olisi selvinnyt hengissä, jos olisi vaikka
vain näön vuoksi kävellyt etulinjaan. Valkonen olisi selvinnyt hengissä
pakenemalla toivottomaksi osoittautuneesta taistelusta. He valitsivat toisin.
Kun laaditaan muistopuheita, aloitetaan yleensä alusta. Minä
olen aloittanut lopusta. Marraskuun 5. 1941 Uhtuan Valkeajärvellä kertoo jo
lähes kaiken oleellisen Arndt Pekurisesta. Nuo Pekurisen elämän viimeiset
tunnit kertovat rohkeasta miehestä, jota maailmapolitiikan suhdanteet eivät
heitelleet. Hän uhrasi mieluummin itsensä kuin periaatteensa.
Arndt Pekurinen syntyi seitsenlapsiseen torppariperheeseen
Juvan pitäjässä 1905. Koulussa hän menestyi hyvin, mutta köyhän perheen poika
ei voinut ajatellakaan oppikoulua.
Sodan helvettiin hän tutustui ensimmäisen kerran
kansalaissodassa. Mahdollisesti jo tämä ensikosketus sai hänet valitsemaan
pasifismin. Myös Arvid Järnefeltin ja Leo Tolstoin teokset vaikuttivat nuoren
miehen arvoihin. Lukemista
hän harrasti läpi koko elämänsä ja suoritti vapaa-ajallaan opintoja Helsingin
työväenopistossa. Hän liittyi Sosialidemoraattiseen puolueeseen,
raittiusyhdistys Rientoon ja kuljetustyöläisten ammattiosastoon.
Nykyisissä yhteiskuntaopin kirjoissa Pekurisen kaltaisia ihmisiä pidetään suorastaan esikuvallisina kansalaisina. Ilman heitä ei olisi kansalaisyhteiskuntaa. Demokratia ei toimisi.
Nykyisissä yhteiskuntaopin kirjoissa Pekurisen kaltaisia ihmisiä pidetään suorastaan esikuvallisina kansalaisina. Ilman heitä ei olisi kansalaisyhteiskuntaa. Demokratia ei toimisi.
Poikkean hetkeksi omaan henkilöhistoriaani. Tolstoi merkitsi
paljon myös tämän tarinan kirjoittajalle, 1970-luvun Ilomantsissa. Vesiväreillä
maalaamani kuva Tolstoista koristi silloin peräkamarin seinää Putkelan
Turpeilassa. Järnefeltiin tutustuin vasta myöhemmin, jo armeijan käyneenä
miehenä.
Tähän yhtäläisyydet elämän poluissamme sitten loppuvatkin.
Minä sain käydä oppikoulua ja jatkaa yliopistoon. Arndt Pekurinen jätti Juvan ja
lähti veljensä kanssa Kotkaan, jossa hän teki töitä 1922–1927
satamatyöläisenä ja laivanapumiehenä. Vuonna 1927 hän muutti Helsinkiin, jossa
oli seuraavat 12 vuotta autonkuljettajana ja sekatyömiehenä. Puolustusvoimien
kortistossa hänen ammatikseen oli myöhemmin merkitty kuorma-auton apumies.
Kesäisin Pekurinen toimi myös talonmiehenä.
Pekurisen pasifismi oli absoluuttista: hän ei hyväksynyt
minkäänlaista väkivaltaa ja kieltäytyi kaikesta armeijaa hyödyttävästä
työstä, mutta oli valmis palvelemaan jossakin muussa valtion osoittamassa
työssä. Helsinkiin muutettuaan liittyi hän Felix Iversenin johtamaan Suomen
Rauhanliittoon. Toinen merkittävä suomalainen pasifisti, johon hän tutustui, oli
Suomen Antimilitaristisen liiton perustaja Aarne Selinheimo. Pekurisesta tuli myöhemmin
Antimilitaristisen liiton puheenjohtaja. Suomen antimilitaristinen liito ajoi
Rauhanliittoa radikaalimpaa pasifistista linjaa, ei pelkästään
siviilipalveluksen mahdollistamista, vaan asevelvollisuuden lakkauttamista.
Pekurisen radikalisoituminen sai myös Etsivän keskuspoliisin
liikkeelle 1929. Pekurinen oli onnistunut pakoilemaan kutsuntoja vuodesta 1924,
mutta nyt päätettiin laittaa stoppi miehen edustamalle radikaalille
pasifismille.
Vuoden 1922 asevelvollisuuslain mukaan siviilipalvelus
sallittiin vain uskonnollisista syistä aseista kieltäytyjille. Eettiset ja
yhteiskunnalliset syyt eivät kelvanneet. Pekurinen olisi päässyt helpommalla,
jos hän olisi vedonnut uskonnollisiin syihin.
Vuodesta 1929 alkoikin Pekurisen Via Dolorosa. Ensiksi
Santahaminassa, myöhemmin Ilmajoella, Pelsossa, Sukevalla ja Katajanokalla...
ja lopulta hänen golgatansa Vienan
Karjalassa.
Aktiivisimmin Pekurisen puolesta kampanjoi Aarne Selinheimo.
Hän sai kampanjansa taakse muiden muassa Albert Einsteinin, Henri Barbussen,
Romain Rollandin ja H G Wellsin. He
edustivat eurooppalaista älymystöä: kaksi heistä, Einstein ja Roland, olivat
nobelisteja. Lehdistössä hän sai tukea Suomen Sosiaalidemokraatilta. Porvarillinen
lehdistö ei Pekurisen valintoja juuri arvostanut.
Pekurisen kohtelu sai jopa tragikoomisia piirteitä.
Lapualaisjoukko onnistui pahimpana kyyditysvuonna 1930 muiluttamaan hänet Etelä-Pohjanmaalla.
Pekurista oltiin siirtämässä Ilmajoen vankilasta Suomenlinnaan, kun hän joutui
lapualaisten käsiin.
Lapualaiset olivat hyvin perillä Pekurisen liikkeistä,
kiitos Ilmajoen vankilan vartiopäällikön. Jo ennen Tuomikylän asemaa otettiin hänet
kyytiin ja vietiin syrjäiselle ladolle. Siellä hänen päälleen yritettiin
sovittaa sotilaspukua, mutta huonolla menestyksellä. Lopulta Pekurinen menetti
tajuntansa. Kun hän palasi tajuihinsa, tehostettiin vaatimuksia
varoituslaukauksilla. Lopulta rääkätyn miehen oli annettava periksi. Outoa
huumorintajua osoitti sekin, että kidutetusta miehestä otetttin vielä valokuva ladon
seinustalla kivääri kädessä.
Tämä lapualaisooppera, jota ei pidä sotkea Arvo Salon ja Kaj
Chydeniuksen 60-lukulaiseen versioon, päättyi viimeiseen näytökseen Seinäjoen
asemalla. Pekurisesta tehtiin eräänlainen variksenpelätti työntämällä seiväs
takinhihoista läpi. Kaulaan laitettiin vielä plakaatit: ”Pekurinen sotaisena”
ja ”Antimilitaristisen liiton ilmaiset naamiohuvit.” Koko koreuden kruunasi
vielä plakaattiin piirretty Stalinin kuva. Paikalle eksynyt poliisi vapautti
Pekurisen lapualaisista lavasteista ja hänen matkansa kohti Suomenlinnaa
saattoi jatkua.
Asiaan palasi Iltalehti, joka julkaisi Pekurisen
allekirjoittaman paperin. Sen hän oli, näkemättä edes sisältöä, joutunut
eteläpohjalaisessa ladossa allekirjoittamaan. Paperissa luki mm: ”Lupaus - Minä
Arndt Pekurinen lupaan kunniani ja omantuntoni rippeiden kautta suorittaa
asevelvollisuuteni niin kuin jokaisen isänmaataan rakastavan Suomen kansalaisen
tulee se suorittaa.”
Syylliset pääsivät vain ehdollisilla tuomioilla. Tuomiosta
päätti lapualaisia tukenut varatuomari.
Toisaalta muilutettiinhan myös presidentti Ståhlberg
puolisoineen samana vuonna kun Pekurista rääkättiin. Sota-arkistotutkimuksissani
löysin viittauksen siihen, että Pohjois-Karjalan äärimmäisyysmiehet olisivat
halunneet vaientaa lopullisesti tasavaltamme ensimmäisen presidentin. Kyyyditys
Helsingistä Joensuuhun ei kaikille riittänyt. Jos edistykselliselle porvarille
suunniteltiin ”lopullista ratkaisua”, niin mitä sitten ”vasemmistoradikaalit”
saattoivat odottaa. Armeijaa arvostellut Pentti Haanpää joutui
julkaisukieltoon. Eikä hän ollut ainoa hyllytetty. 1930-luku ei ollut
moniarvoisuuden aikaa. Mäntsälän kapinan ”epäonnistuminen” 1932 hillitsi
joitakin äärimmäisyysmiehiä, mutta ei kaikkia.
Näin Pekurinen argumentoi oman vakaumuksensa puolesta
sota-oikeudessa.
”[–] Olen tutustunut
monien sotilasasiantuntijoiden esittämiin kuvauksiin tulevaisuuden
sodankäynnistä lentohyökkäyksineen, myrkkykaasuineen sekä palo- ja
räjähdyspommeineen, joissa sotilaiden on tuhottava ns. ’vihollisen’ kaupunkeja
ja keskuksia, niiden siviiliväestö, suojattomat vanhukset, naiset lapset ja
sairaat. Tällaiseen sodankäyntiin ja sen tukemiseen muodossa taikka toisessa ei
mielestäni ihminen voi osallistua. [–] Olen kyllä valmis palvelemaan
isänmaatani hyödyllisellä työllä, jos saan suorittaa sitä sotalaitoksesta
erillään olevana siviilityönä. [–]”
Vaatimuksiaan Pekurinen oli tehostanut myös nälkälakolla,
joka armeijan kielellä merkitsi vain ”niskurointia.” Todennäköisesti suurin
merkitys oli kuitenkin kansainvälisellä painostuksella, mikä muistuttaa kesän
1918 tilannetta Suomessa. Kun punavankeja alkoi keskitysleireissä kuolla
tuhansittain nälkään ja tauteihin, herätti se huomiota naapurimaiden
lehdistössä. Suomalaiset ovat tunnetusti herkkiä siitä mitä heistä ulkomailla
ajatellaan. Suomi-brändin pitää olla kunnossa.
Eurooppalaisen älymystön, Pekurisen, Iversenin ja Selinhemon
sinnikkyys palkittiin. Vuoden 1930 valtiopäivillä ehdotettiin
asevelvollisuuslain muuttamista siten, että siviilipalvelus tulisi
mahdolliseksi myös eettisistä syistä ja että palvelusta ei tarvitsisi suorittaa
armeijan alaisuudessa. Lakialoitteen yhteydessä viitattiin Pekurisen kohteluun.
Eduskunta hyväksyi lain yksimielisesti 14.4.1931. Laki olisi voimassa kuitenkin vain rauhan aikana.
Kun Pekurinen laskettiin ehdonalaiseen tammikuussa 1932, hän
oli istunut yli kaksi vuotta kaltereiden takana.
Arndt Pekurinen meni naimisiin 1934 turkisompelija Aleksandra
Havian kanssa.Tytär Säde syntyi jo ennen avioliittoa v. 1933, Juhani
syntyi 1939. Poika tuskin ehti nähdä isäänsä.
Vuonna 1934 Pekurinen ja Selinheimo perustivat Sodanvastustajain
liiton. Suomalainen rauhanliike joutui kuitenkin toimimaan ympäristössä, jossa
asevelvollisuuteen perustuvaa armeijaa pidettiin itsestäänselvyytenä. Itäiseen
naapurimaahan ei juuri luotettu, mikä varmasti selittää suuren osa
militaristisesta hengestä. Suomi oli varsin tuore itsenäinen valtio. 1937
päästiin juhlimaan vasta 20 vuotiasta Suomea. Kansallisen identiteetin tueksi
tarvittiin fyysisen maanpuolustuksen lisäksi myös ”henkistä maanpuolustusta.” Pyhästä asiasta ei haluttu käydä edes
keskustelua. Aseistakieltäytyjät koettiin isänmaan pettureiksi. Militarismia
tukivat myös läheiset suhteet Saksaan. Kun Felix Iversenin Rauhaa kohti-lehti julkaisi
kriittisen artikkelin Hitleristä, määrättiin Iversenille 5000 markan sakot.
Toinen maailmansota muutti kaiken Pekurisen elämässä. Talvisodan
sytyttyä Pekurinen ilmoitti olevansa valmis mihin tahansa siviilityöhön, mutta
kaikesta työpalvelusta armeijan hyväksi hän kuitenkin kieltäytyi.
Siviilipalveluslakiin ei voinut kuitenkaan vedota sodan
aikana. Talvisodan puhjettua
Pekurinen kutsuttiin taas aseisiin ja hän sai kieltäydyttyään yli kahden vuoden
vankeustuomion, josta anoi turhaan armahdusta.
Vankiloissa moitteettomasti käyttäytynyt Pekurinen anoi maaliskuussa
1941 armahdusta presidentti Risto Rytiltä. Sitä hän ei saanut. Kun
Pekurinen oli istunut tuomiostaan kaksi kolmasosaa lokakuussa 1941, hänen
ehdonalaishakemuksensa kuitenkin hyväksyttiin.
Siitä huolimatta hänet määrättiin asepalveluun. Lopulta Pekurinen
vietiin kahleissa rintamalle, jossa hänet teloitettiin.
Arndt Pekurisen ”suomalainen tarina” kuitenkin jatkui. Malmin hautausmaalla Helsingissä
paljastettiin 1977 Pekurisen muistokivi.
Kirjailija Erno Paasilinna kirjoitti Pekurisen elämänkerran v. 1998. Teoksen nimenä on Rohkeus ja sitähän Pekurisella oli. Seppo
Parkkinen Sodankieltäjä-näytelmä sai ensi-iltansa Espoon kaupunginteatterissa
vuonna 2002. Avain (nykyään Asa), alias Matti Salo, julkaisi vuonna 2001
Punainen tiili - albumillaan kappaleen Ruokaa, ei aseita.
(tässä on pari otantaa kappaleesta)
Arndt Pekurinen on vaa nimi, siis se on pelkkää
arvostus, aatteiden puolesta elämistä
Lapuan liike muilutti, veti turpaan sitä jätkää
Lapuan liikeäijät ei sanonu mitää, ei tehny mitää
Pekurinen istu linnast linnaa, loppujen lopuks ne natsit telotti sen, vaan aatteiden puolesta
Lapuan liike muilutti, veti turpaan sitä jätkää
Lapuan liikeäijät ei sanonu mitää, ei tehny mitää
Pekurinen istu linnast linnaa, loppujen lopuks ne natsit telotti sen, vaan aatteiden puolesta
A. Pekurinen elät
ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
A. Pekurinen elät ikuisesti, aatteen puolest tapettiin kylmäverisesti
Me tarvitaan ruokaa, ei aseita, tarvitaan ruokaa, ei aseita
Pekurinen sijoittui 54:nneksi Ylen Suurin suomalainen
-äänestyksessä 2004. Vuodesta 2005 lähtien Lapinjärvellä sijaitsevassa
siviilipalveluskeskuksessa on säännöllisesti esitetty Pekurista käsittelevää
luentonäytelmää. Vuonna 2005 Helsingin Pasilassa Rauhanaseman vieressä
sijaitseva puisto nimettiin Arndt Pekurisen puistoksi. Kokoomuksen valtuustoryhmä olisi tosin
halunnut jättää Pekurisen nimen pois puiston nimestä ja RKP:n ryhmä ehdotti puiston nimeksi
Siviilipalveluspuistoa (Civiltjänstparken).
1.5. 2013 päivättiin kansalaisaloite, jossa Arndt
Pekurisen teloituspäivää ehdotettiin viralliseksi liputuspäiväksi.
Aseistakieltäytyjäliitto järjestää
vuosittain muistokäyntejä haudalle. Myös itse olen käynyt hänen haudallaan.
Pekurisen hautakiveen on kirjoitettu: ”Elit rauhalle. Siksi sinut ammuttiin. Sä
elät vieläkin.”
Ville Kivimäen mukaan Pekurinen edusti monessa suhteessa
mallikansalaista. ”Työteliäänä, raittiina ja tunnollisena perheenisänä, joka
piti kiinni periaatteistaan horjumatta, hän oli itse asiassa aikansa
ihannemies, jollaisia koululaitos ja isänmaalliset kansalaisjärjestöt halusivat
kasvattaa.” Pekurisen ongelmana sattui vain olemaan väärä periaate.
Uhtuan
marraskuussa, 13 asteen pakkasessa, kun oli kiire jatkaa jatkosotaa, ei ollut
aikaa näille pohdinnoille.
Jos minulla olisi
mahdollisuus Danten tavoin tehdä retki Helvettin, sen suomalaiseen versioon,
voisin ottaa matkaoppaakseni Pekurisen. Danten opas Vergilius tuskin lähtisikään
näin pohjoiseen.
Mitä suomalaisen
Helvetin nähtävyyksiä Pekurinen mahdollisesti esittelisi minulle? Hänelle
riittäisi paljon näytettävää jo omien kokemustensa pohjalta. Pekurisen kohtalon jakoivat muutkin sotiemme aikana. Kuinka paljon suomalaisia aseistakieltäytyjiä ammuttiin, on vieläkin avoin kysymys historiantutkimuksessa.
Pahuutta on helpoimmin löydettävissä sieltä missä on suurin mahdollisuus käyttää valtaa eikä tarvitse välittää seurauksista. Sieltä missä moraaliset kysymykset edustavat joutavaa idealismia, lapsellista uskoa siihen, että esimerkiksi epäitsekkyydellä olisi jotain merkitystä. Eniten kärsivät ne, joilla ei ole mahdollisuus vaikuttaa asemaansa. Ehkä eniten eläimet, sitten lapset, naiset, köyhät ja erilaisiiin laitoksiin suljetut.
Pahuutta on helpoimmin löydettävissä sieltä missä on suurin mahdollisuus käyttää valtaa eikä tarvitse välittää seurauksista. Sieltä missä moraaliset kysymykset edustavat joutavaa idealismia, lapsellista uskoa siihen, että esimerkiksi epäitsekkyydellä olisi jotain merkitystä. Eniten kärsivät ne, joilla ei ole mahdollisuus vaikuttaa asemaansa. Ehkä eniten eläimet, sitten lapset, naiset, köyhät ja erilaisiiin laitoksiin suljetut.
Vierailin joitakin vuosia sitten Tampereen Sosiaalifoorumissa. Siellä kuuntelin suomalaiseen keskitysleiriin joutunutta venäläistä naista. Leiriin joutuessaan hän oli vielä lapsi. Suomalaisten Venäjän Karjalaan perustamilla, venäläisille tarkoitetuilla leireillä, kuoli varsinkin v. 1942 tuhansia ihmisiä nälkään. Ihminen haluaa kuitenkin selvitä. Niin myös leiritetyt. Helpointa päästä piikkilanka-aidoista läpi oli langanlaihoilla lapsilla. Jos he pääsivät aidan paremmalle puolelle, saattoivat he hyvällä tuurilla löytää hyviä ihmisiä, jotka antoivat heille ruokaa ”kotiin” vietäväksi. Oli hyviä vartijoita, jotka auttoivat leiriläisiä. Mutta oli myös niitä, jotka olivat valmiita tappamaan pieniä lapsia piikkilankoihin. Tässä vain yksi esimerkki suomalaisista helveteistä.
Kannattaa
säilyttää suhteellisuudentaju. Suomalaisten helvetit ovat lähes paratiiseja jos
niitä vertaa Hitlerin tai Stalinin aikaansaamiin kuolemanleireihin.
Inkeriläisten ja juutalaisten kohtalo oli kaikkein karuin. Kokonaiset kansat
pyrittiin tuhoamaan.
Montesquieu
toteaa: ”Jos tietäisin jonkin asian, joka olisi hyödyksi Euroopalle, mutta ei
ihmiskunnalle, katsoisin sen omaksuessani tekeväni rikoksen.” (Montesquieu, Mes pensées). Hän jatkaa toisaalla
samasta teemasta: ”Kansalaisen velvollisuus on rikos, jos se saa unohtamaan
ihmisen velvollisuudet.” (Montesquieu, Analyse
du Traité des devoirs, 1725).
Ihmisenä oleminen
ei ole helppoa.
LÄHTEET:
Kalevi Kalemaa: Sankareita vai pelkureita. Suomalaisen aseistakieltäytymisen
historia.Tammi 2014
Kel´ onni on. Tottelemattomat. Matti Vehniäisen tv-ohjelma
vuodelta 1980.
Ville Kivimäki: Mies, armeija ja vastarinta: Arndt Pekurisen
(1905–1941) kohtalo kriittisen mieshistorian valossa. Historiallinen aikakauskirja
3/2004
Olli Koikkalainen, Armeija teloitti kuuluisan
aseistakieltäytyjän – Näin Arndt Pekurisen viimeiset tunnit etenivät. Aamulehti. 4.11. 2016
Erno Paasilinna: Rohkeus: Arndt Pekurisen elämä ja teloitus.
Otava, 1998
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/02/21/teloitettu-pasifisti-arndt-pekurinen.
Sisältää mm. Alexansra Pekurisen haastattelun
Eino S. Revon jatkosota. Arvo Tuomisen tv-dokumentti
vuodelta 2013. Revon haastattelut vuodelta 2000.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista